Jag ska börja med något nytt!

Ucsh, nu kommer jag återigen lägga en press på mig själv med att uppdatera regelbundet men jag vill för både min skull och för er få andra personer som läser detta lägga in ett speciellt inlägg som kommer varje tordag.
Det är ju på torsdagar jag "byter vecka" så då ska jag lägga in lite information om vad som händer med bebis för varje vecka som går. Då vet ni (och jag) vilken vecka jag är i. Om ni nu behöver berätta det för nån annan eller om ni själva vill hålla stenkoll på mig och bebis!

Vi börjar direkt (även om det är en dag för sent). Detta händer när man är i vecka 18 (jag är idag 17+1)!

Snott från mammasidan.se

Din graviditetsvecka: 17
Fostrets ålder: 15 veckor

En vanlig fråga bland gravida är om det kan skada fostret att ha sex under graviditeten. Om du inte har haft spontana missfall eller är särskilt utsatt för infektioner på grund av utvidgad livmodermun, är det inte farligt att ha sex under graviditeten. Här kan du läsa mer om detta.

Under de kommande veckorna kommer du för första gången att känna att fostret rör sig. Hur upplever du det? Till att börja med undrar du säkert - "Var det...". Rörelsen är som lätta fjärilsvingslag inne i din mage, och inte lätt att känna. Som en såpbubbla som spricker? När du känner det flera gånger kommer du att vara säker.

Du känner dig kanske täppt i näsan, graviditetshormonerna påverkar slemhinnor lite så att de svullnar upp. Du kan använda lite saltvattenspray (finns på apoteket), vanlig nässpray ska gravida helst undvika.

Du kan svettas lite mer än vanligt, unna dig själv bra hygienartiklar.
I vecka 17-19 väljer de flesta gravida att göra en ultraljudsundersökning av fostret. Läs mer om detta i nästa vecka.

Fostrets längd: 19-20 cm. Hel längd, hjässa till fot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback