Graviditet och förlossing

När fick du reda på att du var gravid? 18:e februari 2010
Blev det en chock? Nja, lite. Jag kunde inte riktigt tro att det var sant
Hur gammal var du? 22
Hade du mycket halsbränna? Inte så farligt mycket. Mer i slutet.
Spydde du mycket? Nja, lite. Men inte av illamående, utan endast när jag var tvungen att harkla mig.
Var det någon favoriträtt som ändrades? Nja, kanske inte favoriträtt men nåt som ändrades var att jag inte kunde dricka kaffe. Det smakade blä under graviditeten...
Hade du mycket foglossning? Nej, ingen alls
Hade du sammandragningar? Nja inte så mycket. En del kring vecka 20-23 sen inte så mycket förrens i slutet.
Ditt sf mått som störst? 36 cm tror jag...
Har du fått bristningar? Ja, dom smög sig på.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag var sen dag 1 helt inställd på att det var en pojke. Men ingen visste säkert!
Hade du mycket vätska i kroppen? Nja, inte så att mina händer och fötter svullnade...
Hur mycket gick du upp i vikt? 15 kilo!
Hur ser du på graviditeten idag? Jag ser tillbaka på graviditeten med ett leende på läpparna... Jag mådde toppen, kunde gå i skolan som vanligt och det var väldigt mysigt om än lite mysko med en lite parvel som sparkade i magen.
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag hade inte förväntingar. Jag tänkte på förhand "vi tar det som det kommer" - både vad gällde smärtor och smärtlindring.
Födde du för tidigt? Nej
När började din förlossning? Fredagen den 15:e oktober klockan 18.45 då vattnet gick här hemma i lägenheten
Hur lång tid tog det? Från vattenavgång - 24 timmar. Från inskrivning - 10 1/2 timme.
Hur mycket var du öppen när ni kom in? Vet inte riktigt men när det undersökte för första gången (efter ca 2 timmar) var det 5 cm tror jag.
Vad tyckte du var jobbigast? Att smärtan i ryggen aldrig försvann! Den blev bara värre då värkarna kom.
Grät du? Nja, kommer inte riktigt ihåg. Kanske lite under värkarbetet.
Skrek du? Ja, nån gång. Men blev tillsagd att lägga all energi på att få ut ungen istället!
Tog du nått smärtstillande? Ja, lustgas. Provade även TNS och akupunktur...
Blev du sydd? Ja, tror det blev totlat 7 stygn!
Dragen med sugklocka? Nej.
Hur många var inne i förlossningsrummet? Jag, Linus, barnmorskan Anna-Greta och barnmorskestudenten Ulrika.
Hade du någon nära med dig? Linus
Hur stor var bebisen? 3940 gram och 52 centimeter
Blev det en pojke eller flicka? Pojke
Vad fick den heta? Fridolf
Hur ser du på förlossningen idag? Som alla andra så har jag glömt hur ont det verkligen gjorde men jag tycker att det var en bra förlossning.
Var allting värt det? Absolut!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback